Examining tourism stakeholder networks and relationship quality: The specific case of Peneda Gerês National Park (PNPG)

Article de journal


Auteurs / Editeurs


Domaines de Recherche


Détails sur la publication

Liste des auteurs: Nogueira S, & Pinho JC
Editeur: Associação Portuguesa para o Desenvolvimento Regional
Année de publication: 2014
Journal: Revista Portuguesa de Estudos Regionais (1645-586X)
Lexique des acronymes: RPER
Numéro de publication: 36
Page d'accueil: 24
Dernière page: 33
Nombre de pages: 10
ISSN: 1645-586X
Languages: Anglais-Royaume-Uni (EN-GB)


Résumé

This paper draws insights from three key strategic management theories: the stakeholder theory, the network theory and the relationship quality theory. It examines how viable tourism policies could best be developed in PGNP, considering the stakeholder networks related to tourism, specifically by considering the relationship quality (trust, commitment and cooperation). Under this view it addresses the structure, nature and composition of ties among PNPG stakeholders using social network analysis (SNA) methodology, combining qualitative and quantitative techniques. Additionally, the study categorizes stakeholders according to the “stakeholder salience” model, illustrates the relationship quality among the network and stakeholder’s positioning in a complex structure of relationships informing about interactions, providing possible directions to minimize potential constraints in networks.
Este artigo reúne contributos de três importantes teorias no âmbito da gestão estratégica, a saber: a teoria dos stakeholders, a teoria de redes e a teoria da qualidade do relacionamento. Pretende examinar como podem ser desenvolvidas políticas de turismo viáveis no PNPG considerando as redes de atores ligados ao turismo, analisando especificamente a qualidade do relacionamento (confiança, compromisso e cooperação). Tendo em conta esta perspetiva, este artigo analisa a estrutura, a natureza e a composição das interações entre os stakeholders do PNPG com recurso à metodologia de redes sociais, combinando técnicas qualitativas e quantitativas. Acresce ainda que o estudo classifica os stakeholders de acordo com o modelo de “saliência dos stakeholders”, ilustrando a qualidade do relacionamento entre stakeholders, o seu posicionamento numa estrutura complexa de relacionamentos, informando sobre as interações ocorridas e fornecendo possíveis orientações para minimizar eventuais restrições inerentes às redes sociais.


Mots-clés

Pas d'articles correspondants trouvés.


Documents

Pas d'articles correspondants trouvés.

Dernière mise à jour le 2021-25-03 à 15:26