Teaching practices for creativity in university: A study in Portugal and Brazil

Journal article


Authors/Editors


Research Areas


Publication Details

Author list: Araújo, A. M.
Publisher: Universidade de São Paulo
Publication year: 2017
Journal: Paidéia (Ribeirão Preto) (0103-863X)
Volume number: 27
Issue number: 67
Start page: 56
End page: 64
Number of pages: 9
ISSN: 0103-863X
Languages: English-Great Britain (EN-GB)


Abstract

Creativity is nowadays seen as an essential feature in higher education.
Nevertheless, there is a discrepancy between the need for creativity
and what higher education classrooms provide. This study assessed the
perceptions of 1599 higher education students from two countries (1059
Brazilian and 540 Portuguese students), from two academic domains
(Sciences and Technologies – Sc&T; Social

Sciences, Arts, and Humanities – SScA&H), about the presence of
creativity in their teachers’ instruction and evaluation practices. The
study’s findings evidence interactive effects between the variables
country and academic domain for most of the assessed factors:
encouragement of new ideas, climate for the expression of ideas, and
interest in students’ learning. Brazilian Sc&T students presented
more

negative perceptions of their classroom environments when compared to
SScA&H students; Portuguese students showed opposite patterns of
results. Some hypothetical explanations are discussed and future
directions for research are presented.
Criatividade é atualmente
tomada como aspecto essencial na Educação Superior. Há, contudo,
discrepância entre a necessidade de criatividade e o que a universidade
proporciona. Este estudo avaliou percepções de 1599 alunos
universitários de dois países (1059 brasileiros e 540 portugueses), de
duas áreas curriculares (Ciências e Tecnologias – Sc&T; Ciências
Sociais, Artes e Humanidades – SscA&

H) sobre a presença de criatividade nas práticas docentes, instrucionais
e avaliativas, de que são alvo. Os resultados mostraram efeitos
interativos significativos entre as variáveis país e área curricular
para a maioria dos fatores avaliados: encorajamento de novas ideias,
clima para expressão de ideias e interesse pela aprendizagem dos alunos.
Os estudantes brasileiros de Sc&T mostraram percepções mais
negativas da sala de aula, comparados com os de SScA&H; os alunos
portugueses obtiveram padrões opostos nos resultados. Algumas hipóteses
explicativas são discutidas e são apresentadas orientações para pesquisa
futura.
La creatividad está actualmente considerada como aspecto
esencial en la Educación Superior. Sin embargo, existe discrepancia
entre la necesidad de creatividad y lo que la universidad ofrece. Este
estudio evaluó percepciones de 1.599 estudiantes universitarios (1.059
de Brasil y 540 de Portugal) de dos áreas curriculares (Ciencia y
Tecnología – Sc&T; Ciencias Sociales, Artes y Humanidades–
SscA&T) acerca de la presencia de creatividad en las prácticas
docentes, instructivas y evaluativas dirigidas a ellos. Los resultados
mostraron efectos de interacción significativos entre las variables país
y área curricular para la mayoría de los factores evaluados: fomento de
nuevas ideas, entorno para la expresión de ideas e interés en el
aprendizaje del estudiante. Los estudiantes brasileños de Sc&T
mostraron percepciones más negativas de la clase en comparación con los
de SSCA&H; los estudiantes portugueses obtuvieron patrones opuestos
en los resultados. Algunas hipótesis explicativas se discuten y se
presentan directrices para investigación futura.


Keywords

No matching items found.


Documents

No matching items found.

Last updated on 2019-13-08 at 00:46