Sucesso no Ensino Superior

Journal article


Authors/Editors


Research Areas


Publication Details

Subtitle: Uma revisão e conceptualização
Author list: Araújo, A. M.
Publisher: Universidad de A Coruña
Publication year: 2017
Journal: Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación (2386-7418)
Volume number: 4
Issue number: 2
Start page: 132
End page: 141
Number of pages: 10
ISSN: 2386-7418
Languages: Portuguese-Portugal (PT-PT)


Abstract

Ter sucesso no Ensino Superior é hoje muito mais do que concluir um
curso ou obter um elevado rendimento académico. As instituições e as
políticas educativas estão atualmente preocupadas com o valor que a
educação superior acrescenta às vidas dos indivíduos e à sociedade, de
forma coletiva, procurando avaliar indicadores diferenciados para o
perfil de estudante bem-sucedido. Contudo, a monitorização deste sucesso
não tem sido plenamente conseguida, em grande medida devido à fraca
sistematização da avaliação do sucesso e problemas na sua definição. O
presente artigo de cariz teórico procura sistematizar indicadores de
sucesso no ensino superior, incluindo aqui quer descritores objetivos e
de resultado, quer indicadores experienciais e processuais. Assim, o
sucesso no ES pode ser definido através do rendimento do estudante, da
sua satisfação, dos ganhos pessoais experimentados, do seu envolvimento e
da sua adaptação, de um ponto de vista multidimensional. Analisam-se
ainda, brevemente, fatores que contribuem para a diferenciação destes
processos e resultados e apontam-se pistas orientadoras para os serviços
de apoio ao estudante e investigação no domínio.
Succeeding in
higher education today is much more than completing a course or having
high academic performances. Educational institutions and policies are
currently concerned with the value that higher education adds to the
lives of individuals and society collectively, seeking to assess
differentiated indicators for the successful student profile. However,
monitoring this success has not been fully achieved, largely because of
the poor systematization of success assessment and problems in its
definition. This theoretical article aims to systematize indicators of
success in higher education, including objective and outcome
descriptors, as well as experiential and process-related indicators.
Therefore, success in higher education can be defined through student
achievement, satisfaction, personal experienced gains, engagement, and
adaptation from a multidimensional point of view. We also briefly
analyze factors that contribute to the differentiation of these
processes and results and suggest guidelines for student support
services and research.


Keywords

No matching items found.


Documents

No matching items found.

Last updated on 2019-13-08 at 00:46