Notas sobre a experiência de vida num internato

Journal article


Authors/Editors


Research Areas


Publication Details

Subtitle: aspectos positivos e negativos para o desenvolvimento dos internos
Author list: Koller S
Publisher: Universidade Estadual de Maringá
Publication year: 2004
Volume number: 9
Issue number: 3
ISSN: 1413-7372
Languages: Portuguese-Brazil (PT-BR)


Abstract

Este trabalho investiga os aspectos
positivos e negativos da experiência de internato para o
desenvolvimento de alunos de uma instituição de ensino técnico, a
influência da vivência coletiva sobre o desempenho escolar e a
concepção sobre um internato ideal. Foram realizadas cinco
entrevistas com alunos das três séries do Ensino Médio, com idades entre
15 e 22 anos. Os dados foram analisados a partir da análise de
conteúdo. Os aspectos positivos e os negativos da experiência de
internato foram apontados a partir da categoria "convivência grupal"
(possibilidade de fazer novos amigos x brigas e
desentendimentos). As limitações estruturais do internato e a rotina
estressante foram as principais implicações percebidas para o desempenho
escolar, enquanto o internato ideal foi concebido a partir de
mudanças estruturais e da qualidade das relações interpessoais. Os
resultados são importantes para a compreensão de contextos educativos
desse tipo, os quais são muito pouco referidos na literatura.

This work investigates the positive and
negative aspects of the experience of living in a boarding school to
the psychological development of students, the influences of the
collective experience on the school performance and the conception of
an ideal boarding school. Five semi-structured interviews were
conducted with 15-22 year-old students. Data was analyzed through
content analysis. Both positive and negative aspects of the boarding
school experience were pointed out from the group-gathering category
(possibility of making new friends versus fights and arguments). The
limitations of the boarding school concerning facilities and physical
structure, as well as the stressful routine, were the main
implications of the collective experience on the school performance.
The interns' concept of an ideal boarding school depended on facilities
and structure improvements, and on the quality of the relationships.
The results are important to educative context comprehension's that
received little attention in the literatura.


Keywords

No matching items found.


Documents

No matching items found.

Last updated on 2019-13-08 at 00:15